Ще преживее ли Украинската православна църква своето Богоявление?
На 27 май в женския манастир „Св. Пантелеймон” в Киев се проведе Поместен събор на Украинската православна църква под председателството на Киевския митр. Онуфрий, на който участниците обявиха пълна независимост от Руската православна църква. Манастирът е разположен в киевския парк „Теофания”, поради което и Съборът получи наименованието Съборът в Теофания.
Вече седмици след неговия край продължават дискусиите за случилото се там, а въпросът обяви ли УПЦ независимост от Московската патриаршия, получава различни отговори. Според едните Съборът е исторически и отваря нова страница в живота на Украинската православна църква. Той е завършек на един закономерен процес, започнал преди 30 години и сега форсиран от руската агресия срещу Украйна. Според други той е политическо мероприятие, което не е променило нищо в статуса на тази църква. Единствената цел е да се отговори на обвиненията, че УПЦ е проводник на интересите на страната агресор, и така да се спре преминаването на енориите на УПЦ към автокефалната Православна църква на Украйна.
Безспорен факт е, че ако не беше руското военно нахлуване в Украйна, този събор нямаше да се проведе. Всички опити през последните тридесет години, когато Украйна стана независима държава, да се реши църковният въпрос в страната се сблъскваха с твърдата съпротива на Москва и пораждаха единствено разколи и разделения в украинското общество.
В този смисъл решимостта на Киевския митр. Онуфрий, известен като консерватор, комуто не са присъщи резки движения, наистина предизвика изненада. Процесите обаче, водещи до този събор, бяха обективни и непреодолими – за трите месеца от войната близо половината епархии на УПЦ престанаха да споменават Московския патриарх Кирил на богослужение. Дори митр. Онуфрий престана да нарича при богослужение патр. Кирил „наш великий господин и отец”, а само „великий господин”. Общественият авторитет на УПЦ като „руска църква”, чийто политически център е в Москва, силно спадна. Активизира се натискът по места от страна на местните власти да се ограничи дейността на „московските свещеници” като колаборационисти.
Тези процеси показаха на всички, че събор на УПЦ е неизбежен. И въпреки опитите той да бъде осуетен и отложен за неопределено бъдеще, „когато войната спре”, Киевският митр. Онуфрий прояви твърдост. Поради екстремните обстоятелства процедурата по неговото свикване не беше стандартна – Съборът в рамките на един ден еволюира от „събрание на архиереи, клирици и миряни” в Поместен събор на УПЦ. Промяната беше легитимирана с решение на проведен в същия ден Архиерейски събор на УПЦ. Това осигури законност на решенията на участниците.
В резултат беше публикувано „Постановление на Събора”, което се състои от десет параграфа, основният от които – четвъртият – гласи: „Съборът прие съответните допълнения и изменения в Устава за управлението на Украинската православна църква, свидетелстващи за пълната самостоятелност и независимост на Украинската православна църква”. Освен това в тази резолюция УПЦ осъжда войната като нарушение на заповедта „Не убивай”, а в отделен параграф изразява и несъгласието си с позицията на патриарх Кирил.
Неудобната автокефалия
Първото, което прави впечатление в „Постановлението”, е отсъствието в решенията на думата „автокефалия”. Вместо нея се използват „пълна самостоятелност” и „независимост”, като се подчертава, че те са предоставени още през 1990 г. от Руския патриарх Алексий II.
Тази неопределеност дава основание на скептиците да настояват, че Киевският събор само „хвърля прах” в очите на обществото, без на практика да предприема промяна.
Сред умерените скептици за резултатите от Киевския събор е архим. Кирил Говорун, бивш председател на Отдела за външноцърковни отношения на УПЦ, който твърди: „УПЦ не е обявила автокефалия, нито някаква друга промяна в статуса си. Тя представи нещата така, сякаш само потвърждава това, което вече е имала. Това обаче е пресилено. Става дума за реална промяна на статуса: от един неопределен към друг неопределен”.
Израз на оптимистичното очакване, че УПЦ тръгва по нов път, но плавно и без сътресенията на разкола, дава Лвовският митр. Филарет (Кучеров). Според него: „Всъщност УПЦ обяви автокефалия, но не използва тази дума. Даже някои автокефални църкви нямат толкова широки права. Автокефалията е процес. Процесът на признаване на една поместна църква или независима църква. Историческият опит на Църквата показва, че е имало прецеденти, когато дадена църква е нямала автокефалия, но нейната независимост е призната от другите църкви без никаква субординация. С промените, които приехме, патриарх Кирил вече не е предстоятел на нашата Църква под каквато и да е форма. От сега нататък Съборът на епископите на УПЦ работи изключително въз основа на църковните канони и решенията на съборите на нашата църква. Решенията на поместните и архиерейските събори на РПЦ вече нямат значение за нас. … Премахната е и точката, че предстоятелят на УПЦ е постоянен член на Синода на РПЦ – Негово Блаженство напуска ръководния орган на РПЦ, както и всички наши епископи”.
Близо десет дни реформираният Устав на УПЦ не беше публикуван и това затрудняваше обективната оценка на решенията. За промените се съдеше от интервюта на участници, подобно на това на Лвовския митрополит. Новият устав стана публично достояние едва на 5 юни.
Три са нещата, които правят впечатление и които ще имат определяща роля за бъдещето на УПЦ.
Първо, в първия член на текста е добавена основната теза на Киевския събор: решенията на събора и промените в устава черпят легитимност от Патриаршеската грамота, издадена на 27 октомври 1990 г. от Руския патриарх Алексий II, с която се дава независимост на УПЦ. С нея се постановява „от сега нататък Православната украинска църква да бъде независима и самостоятелна в своето управление”. Според общата рецепция на тази грамота „УПЦ получи правото самостоятелно да решава всички съществуващи въпроси на своя вътрешен живот и по своя статус се приближи до автономните църкви” (Киевски митр. Владимир в доклад от 2010 г. по повод годишнината на решението). Тоест до Събора от 27 май в Теофания УПЦ счита своя независим статус за „близък до този на автономните църкви” – но не автономен, а още по-малко автокефален.
Именно позоваването на патриаршеската грамота от 1990 в. в новия устав получава диаметрално противоположни оценки – то се изтъква като доказателство, че УПЦ не е променила нищо в своя статус, а само е потвърдила стария си: на практика няма автокефалия. Или пък се тълкува като изпълнение на един каноничен акт, към чието осъществяване в пълнота украинският епископат пристъпва едва сега: на практика УПЦ завършва процеса, започнат в 1990 г., тъй като вече е узряла за самостоятелен църковен живот.
И защо все пак не се споменава думата „автокефалия”?
Според проф. Сергей Бортник от Киевската духовна академия и участник в Киевския събор, „думата „автокефалия” не се среща по принципни съображения. Това е каноничен термин, термин от църковното право. … Докато настоящият документ не е църковноправен, а пастирски, насочен е към вярващите, а също и към украинската държава. Автокефалията можеше да бъде провъзгласена, но това не беше направено. Подобно нещо направи Филарет през 1992 г., когато се случи разкол от Московската патриаршия, мотивиран от независимостта на държавата Украйна. Въпреки това то остана разкол, който не беше признат, и УПЦ сега не иска да поеме по този път”.
С други думи, терминът „автокефалия” не е използван, за да не се създаде каноничен казус, който на практика според УПЦ е нерешим: кой ще даде автокефалния статус? Според действащото църковно предание това може да прави само Вселенският патриарх – привилегия, която РПЦ и УПЦ (досега) оспорват. Другият вариант е автокефалия да даде Московският патриарх Кирил, което по идеологически и политически съображения е невъзможно.
И така, за да избегне „каноничната безизходица”, ръководството на УПЦ реши да направи нов прочит на един вече съществуващ каноничен акт, издаден от Московската патриаршия и неоспорван от никого. Така се избягва необходимостта от ново действие (одобрение) на Московската патриаршия, тъй като такова вече е дадено.
„Новият прочит” на патриаршеската грамота на Алексий II се проявява като редакция на устава, от който се отстраняват всички споменавания на РПЦ (общо десет пъти в девет члена). Най-важните промени са две. От досегашния текст „Предстоятелят на УПЦ се избира пожизнено от епископите на УПЦ и се благославя от Светейшия патриарх Московски и на цяла Русия” (V, 2) отпада необходимостта Руският патриарх да благославя, тоест санкционира избора на Киевския митрополит.
И второ, изцяло отпада текстът: „Украинската православна църква е съединена с поместните православни църкви чрез Руската православна църква” (I, 3). С други думи, УПЦ заявява себе си като самостоятелен църковен субект, който е достигнал „църковно пълнолетие” и може да бъде пълноправен член на православното семейство.
Трябва да отбележим, че за Московската патриаршия това е най-неприятната промяна, тъй като противоречи на цялостната политико-църковна философия в Русия, системно развивана през последните две десетилетия и достигнала своя апогей със „специалната военна операция” – Украинската православна църква (респективно държавата Украйна) няма субектност. Тя съществува само чрез РПЦ, която е източникът на нейната идентичност. Респективно на Украйна също не се гледа като на политически субект, а като на „обект”, използван от големите политически играчи – Русия и САЩ.
И тук трябва да отбележим един детайл, на който обръщат внимание наблюдателите и който позволява противоположно тълкуване на отпадането на този член. А именно, че в грамотата на Алексий II присъства изречението: „Украинската православна църква, съединена чрез нашата Руска православна църква с Едната Свята Съборна и Апостолска Църква…”.
С други думи, в новия Устав е заложено вътрешно противоречие, което ще позволи различни решения и действия в бъдеще.
Дуелът с автокефалната Православна църква на Украйна
Страничните наблюдатели не могат да се освободят от усещането, че за епископата на УПЦ е еднакво важно, ако не и по-важно, да се разграничи не толкова от Московската патриаршия, колкото от ПЦУ. Ако разграничаването от Московската патриаршия е продиктувано според изказванията на самите украински епископи от желанието да се защитят от обвиненията на обществото, че „подкрепят агресора”, то разграничаването от ПЦУ е спонтанно, непринудено и идва, така да се каже, отвътре.
Чистосърдечната радост на вярващите и клириците на УПЦ след Събора от 27 май може да се обобщи по следния начин: Най-накрая показахме, че не сме „руска църква” и ПЦУ нямат вече основания да ни взимат енориите!
Подобна реакция оставя горчивото усещане, че като църковно тяло на своя поместен събор УПЦ не успя да стигне до болното място и съответно до изрязването му.
Доказателство за това е отказът да бъде обсъдена по-задълбочено и осъдена идеологията на „руския свят”, развита и последователно прокарвана от Московския патриарх Кирил още от годините, преди да заеме патриаршеския престол. Именно тази идеология (за триединния народ с един исторически политически център – Москва, и с духовен център в Киев”) легна в основата на руската пропаганда, оправдаваща нахлуването в Украйна.
Наистина, делегатите на Събора поради спешното му свикване, и то в условията на война, бяха включени набързо от архиереите в съответните делегации и по преценка на наблюдатели те съвсем не са били най-подготвените богослови по места. И въпреки това нежеланието да се подходи сериозно и критично към идеологията на „руския свят” говори само за едно – тя не се разпознава като проблем на църковния живот на УПЦ. И съответно липсва желание за разграничаване от реалностите, които този начин на мислене поражда.
Вместо това делегатите на Киевския събор се задоволиха „да изразят несъгласие с позицията на Московския патриарх Кирил за войната”. Предложението за по-остра формулировка, а именно да осъдят неговата позиция, е било отхвърлено.
Нещо повече, в нито една от точките със съборните решения не се споменава Руската църква или Московската патриаршия – осъжда се военната агресия на Руската федерация (1 т.) и се изразява несъгласие с позицията на Московския патриарх за войната (4 т.).
Това определено е успех за проруските сили в УПЦ – свеждането на проблема до лична погрешна оценка на Московския патриарх, а не до системен проблем, оставя отворена вратата за обратно действие: при нов патриарх този проблем очевидно вече няма да съществува и УПЦ може да възстанови „доверието” си към РПЦ.
Сдържаното и лаконично изказване за Московския патриарх силно контрастира с пространното и разгърнато в няколко подточки решение относно автокефалната Православна църква на Украйна. Конкретно е споменат Константинополският патриарх и са осъдени неговите действия в Украйна. И макар че „Съборът не губи надежда за възобновяване на диалога”, то така формулираните условия са неизпълними.
Първото условие е да спре преминаването на енории от юрисдикцията на УПЦ към ПЦУ. Според проф. Сергей Бортник от Киевската духовна академия и служител на Отдела за външноцърковни отношения на УПЦ през първите три месеца от войната около 400–500 енории са напуснали УПЦ. Този брой не е голям, но на фона на ниското, почти нулево доверие на обществото към УПЦ тенденцията е обезпокоителна.
Второто условие е ПЦУ да се откаже от своята автокефалия, като „осъзнае”, че тя им дава много по-малки права, отколкото уставът на УПЦ (без да се уточнява в кой вариант – досегашният или реформираният). Това е стара теза, повтаряна досега в полемиката с автокефалната църква – и то полемика, която УПЦ водеше съвместно с РПЦ. Според тази теза независимостта на УПЦ в рамките на Московската патриаршия на практика е по-голяма отколкото самостоятелността, дадена на ПЦУ от Вселенския патриарх. В контекста на новото решение да се обяви „пълна независимост и самостоятелност” (от Московската патриаршия) позоваването на този аргумент звучи неадекватно.
И третото условие за диалог е да се реши проблемът с „апостолското приемство” на част от клира на ПЦУ, тоест определени висши клирици да бъдат отстранени или ръкоположени отново. Това на практика е затваряне на вратата за диалог с Вселенската патриаршия и другите поместни църкви, които влязоха в канонично и евхаристийно общение с клира на ПЦУ.
Това беше и основното послание, което Киевският митрополит Онуфрий изпрати при първото си богослужение след „Събора в Теофания” на 29 май в Киево-Печорската лавра. Там той прочете руския диптих на предстоятелите, в който липсваха главите на църквите, признали томоса за автокефалията на ПЦУ. С други думи, УПЦ продължава да бъде в схизма спрямо Вселенската патриаршия, Александрийската патриаршия, Гръцката и Кипърската църкви.
Това обаче несъмнено ще позволи на УПЦ да продължи да бъде в „духовно и молитвено общение” с Московската патриаршия, което на този етап е явно много важно за църковната политика на митрополит Онуфрий.
Тук трябва да отбележим, че от страна на ръководството на ПЦУ също не идват силни сигнали за желание за диалог. Киевският митр. Епифаний (Думенко) вижда ръководената от него Църква като единствена алтернатива за православието в Украйна. В условията на силен антируски консенсус в обществото ПЦУ има възможност да разшири значително присъствието си в различните области, в това число и с подкрепата на регионалните власти по места. За него решението е клирът на УПЦ да се присъедини към автокефалията на ПЦУ.
На практика на територията на Украйна сега има две православни юрисдикции, всяка от които има каноничен проблем. Същевременно всяка една от тях вижда другата като основна пречка за пълното уреждане на своя каноничен статус: ПЦУ да бъде призната от всички поместни православни църкви, а УПЦ да намери начин да общува „самостоятелно”, тоест директно с тях, без да бъде представлявана от РПЦ, както досега.
Според архим. Кирил Говорун изходът от това „канонично чистилище” може да бъде само диалогът: „И двете страни – УПЦ и ПЦУ – са заявили намерение да започнат диалог. Въпреки че го правят в ултимативна форма, което предполага скрито желание диалогът дори да не започне. Но членовете и на двете църкви имат нужда от него и това няма как да бъде игнорирано”.
Криза на идентичност
Спорът с ПЦУ очевидно прокарва критична граница, зад която УПЦ усеща заплаха за своята идентичност. За какво по-конкретно става дума?
УПЦ досега градеше своята идентичност изключително на това, че тя е „каноничната Църква”. Извън нея за православните християни в Украйна няма спасение (да си припомним драматичния и получил най-широк отзвук случай, когато беше отказано опело на бебе, загинало при трагични обстоятелства, само защото е кръстено в храм на автокефалната църква. Въпреки острата обществена реакция и загубите за „имиджа” си местният архиерей не отстъпи от решението си).
Подобна твърдост се обяснява не толкова с вярност към каноните (защото има стотици случаи на тежки канонични нарушения на епископи и клирици, замитани под килима), а с опасността УПЦ да размие своята идентичност. А както е известно, споровете за идентичност са сред най-ожесточените и продължителните в църковната, а и светска история. Колкото по-сходни изглеждат два църковни субекта, толкова по-яростно се стремят да се отграничат един от друг, за да не се обезличат.
Досега „каноничността” като основен белег на идентичността на УПЦ бе функция на връзката ѝ с Москва. Църковните канони бяха превърнати от църковните идеолози на Кремъл в своеобразни вериги за съвестта на православните в Украйна, които бяха изправени пред дилемата дали няма да „рискуват вечното си спасение”, ако се черкуват в храм на ПЦУ.
В идеологията на „руския свят” каноничното православие в Украйна беше демонстративен белег на „правилния” не просто верови, но и цивилизационен избор. На този избор противостоят „разколниците” и „еретиците”, които са „украински националисти”, забравили за общия Киевски купел на кръщението, от който са излезли руснаци, украинци и беларуси, като една свещена троица на руския православен народ.
В настоящата ситуация УПЦ е изправена пред сериозно предизвикателство. В известен смисъл тя стои „на ръба на пропастта” – обявявайки „пълна независимост” (от Московската патриаршия), тя отговаря на очакванията към нея и се надява да спечели отново доверието на обществото. От друга страна обаче, губи основната черта на своята религиозна идентичност – „каноничността”, която й даваше принадлежността към Московската патриаршия. А за „битката” с ПЦУ това е основното ѝ оръжие.
Изглежда, че в Московската патриаршия също разбират това и поради тази причина не бързат да „скъсат” каноничната връзка с Киев. Публичните изказвания на висши представители на Московската патриаршия до този момент звучат декларативно строго, като „размахване на пръст”, но на практика не поставят УПЦ „извън каноничността”.
Но както е известно, всяка криза е съд. А всеки съд е възможност за разчистване и обнова. И ако хората, особено онези, които са поели отговорността да бъдат ръководители, не могат да направят необходимите стъпки сами – било то поради липса на смелост, конформизъм, морален недостиг или нещо друго, то стихията на събитията ще отвори вместо тях място за новите реалии.
Такива драматични събития, каквито са войната и разрухата на една цяла държава, неизбежно сриват всички фалшиви убежища, многобройните табута, с които съвременните православни християни сме маркирали своя свят. Пред очите ни рухват идоли – в това число и такива, които са ни били скъпи, но които в очите на Господа са гнусота (Лев. 19:40), защото закриват от погледа ни Божието царство.
Нека завършим с думите на Сергей Чапнин, който прави паралел в очакванията към Критския събор през 2016 и Киевския събор през 2022 – първият можеше да се превърне в начало на възродения съборен дух на световното православие, ако светският дух на индивидуализма, проникнал в православните църкви, не му попречи. Вторият днес има възможността да излекува дълбоката рана, с която в момента кърви не само тялото на Христовата църква в Украйна, но на световното православие: „Като завършек, като крайна точка, подобни събития винаги изглеждат лоши и неуспешни, но ако видим в тях начало, нещата са много окуражаващи. Това се отнася в пълна степен за Събора от 27 май. Ако това е краят, решенията му са пълно разочарование. Но ако това е началото, то е доста обещаващо. Предстои да видим...”.
Заявка да не се спира дотук дадоха и участниците в Събора в Теофания при неговото закриване: „Съборът завърши с въпроса: как можем да продължим напред? – разказва Лвовският митр. Филарет. – Негово Блаженство Онуфрий подчерта, че Съборът прие решение, промени Устава, станахме практически „автокефални” и независими в организацията и управлението на Църквата и след това Св. синод ще работи за изпълнението на тези решения и ще води диалог, в т.ч. с другите православни църкви”.
Пред православните християни в Украйна и от двете юрисдикции, но и пред православието като цяло, Бог постави трудна задача, може би критично важна за бъдещето на цялата Църква. Дали ще намерим сили да надскочим тесногръдието, националните си егоизми, политическите си пристрастия, идолопоклонството, в което сме превърнали култа към своята древност, за да чуем гласа на Светия Дух, Който „всичко прави ново” (2 Кор. 5:17)? В това е може би историческият шанс на нашето поколение да останем верни на Христа, да разпознаем Неговия Лик между всички онези, които викат „тук е или там е Христос” (Мат. 24:23), за да имаме надеждата в деня на Съда да бъдем разпознати от Него (Мат. 25:34).
Златина Иванова е завършила история в СУ „Св. Климент Охридски”. Специализира византинистика в Атина. Доктор по история на СУ „Св. Климент Охридски”. Интересите ѝ са в областта на ранната църковна история и монашеското движение през периода на Късната античност. Един от инициаторите и редактор в сайта Двери БГ, преводач и издател на редица книги и учебни помагала за интегриране знанията за християнството в програмата за началното училищно образование.